Tallinna Ülikooli Eesti Humanitaarinstituudi kultuuride uuringute doktorant LIISA KALJULA kõneleb errorist kõrgklassi homo sovieticuse näitel
Von Krahli Akadeemia, 10.03.2014
Seminari lindistust on võimalik kuulata siit.
Foto Kristin Orav |
Seekordses erroriteemalises Semiosalongis püüame kirjeldada ühte inimliiki, millest on teadaolevalt säilinud vaid ilukirjanduslikud ja kinematograafilised jäljed, mistõttu meil ei ole teaduslikku tõestust selle kohta, et see liik ka päriselt on eksisteerinud või tänaseni eksisteerib. Võimalik, et edasisel järjekindlal uurimisel arhiivides, fotoarhiivides, filmiarhiivides, muuseumikogudes ja antropoloogilistel välitöödel oleks võimalik selle liigi kohta leida ka dokumentaalset laadi materjali, ent täna tuleb meil toetuda olemasolevatele allikatele, milleks on Vene eksiilkirjaniku ja sotsioloogi Aleksander Zinovjevi satiirilised kirjutised, Poola preestri ja filosoofi Józef Tischneri filosoofilised kirjutised ning unustatud Eesti kirjaniku Paul Kuusbergi 1963. aastal ilmunud romaan „Andres Lapeteuse juhtum“ koos Eesti kultusrežissööri Grigori Kromanovi 1966. aastal esilinastunud mängufilmiga „Mis juhtus Andres Lapeteusega?“
***
Aleksander
Zinovjev avaldab 1982. aastal satiirilise romaani „Homo Sovieticus“
(Гомо советикус), milles on groteskses-lõbusas võtmes
kirjeldatud keskmist nõukogude inimest, individuaalsusest puhastatud
inimtüüpi, kelle peamine püüdlus elus on soov sulanduda
ideaalselt massi, olla perfektselt konformne. Termin ise on
tõenäoliselt pärit nõukogude dissidentlikust kõnepruugist, mis
andis ametlikus kõnepruugis kultiveeritud uuele nõukogude inimesele
pilkava hinnangu, rõhutades lõhet, mis valitses nõukogude
loosungite ja elu enese vahel. Seda dissidentide kirjeldatud homo
sovieticust iseloomustas initsiatiivi ja
vastutuse puudumine ühiskondlikus ja tööelus, ükskõiksus oma
töötulemuste ja riigile kuuluva vara suhtes, harjumus viimast
kõrvale panna, apaatsus valitsuse otsuste suhtes ning sageli ka
kalduvus kõvasti napsu võtta.
***
Poola
katoliku preester ja filosoof Józef Tischner, Poola kuulsaima
ametiühingu „Solidaarsus“ kaplan ja üleminekuaja Poola
moraalseid kompasse, avaldas 1990. aastal raamatu „Homo sovieticus
Waveli ja Monte Claro vahel“, millele järgnes essee „Homo
sovieticus“. Tischneri sõnul on homo
sovieticus pigem postsotsialistlik
konditsioon, millele on iseloomulik teatav „vabaduse eest
põgenemine“, teatav kestev spirituaalse vangistatuse konditsioon,
milles olija ise aga ei tunne ennast vangistatuna. Tischner leiab ka,
et homo sovieticuse
välja kujunemisel oli keskne roll just nõukogude plaanimajandusel,
mis ei motiveerinud nõukogude inimesi loomingulistele,
intellektuaalsele ega moraalsetele pingutustele. Samal ajal kui
kapitalistlikus süsteemis oli töö tulemus viidud otsesesse
seosesse töö eest saadava tasuga, ei kujunenud plaanimajanduse
tingimustes töötaval homo sovieticusel
välja tööeetikat, sest tööl puudus tema jaoks tähendus –
semiootilises mõttes oli töö tema jaoks tähistaja ilma
tähistatavata – mistõttu kadus motivatsioon ka pingutada.
***
„Mis
juhtus Andres Lapeteusega?“ on Grigori Kromanovi mängufilmidebüüt,
mis esilinastus toona uhiuues – kaks aastat varem valminud –
Kosmose kinos 21. märtsil 1966. aastal, seega täpselt 48 aastat
tagasi. Film oli toona alla 16-aastastele keelatud ja tänasest
vaatevinklist võiks pigem leida, et see oli õigustatud mitte
niivõrd käsitletud seksuaalsete teemade tõttu, vaid seetõttu, et
film tegeleb keeruliste eetiliste probleemidega ambivalentsel moel,
nõudes vaatajalt aktiivset iseseisvat juurdlemist ning andmata
kasvavale noorsoole selgeid juhiseid eluks. Ehkki kirjandusteadlane
Jaan Undusk on pidanud filmi peamiseks uuenduseks just Ada Lundveri
toonasest nõukogude tööinimese triviaalsüsteemi lagundavat, ühes
ja teises rakursis lamava meelelise blondiini rolli. Jaan Ruus on aga
leidnud tolle aja raamistikus olevat novaatorliku just filmi lahtise
lõpu ja küsimärgiga lõppeva pealkirja, mis ei olnud õpetlikus ja
ühetimõistetavas nõukogude kunstikaanonis üldiselt
aktsepteeritud.
***
Kui
raamatu-Lapeteust on peetud positiivseks kujuks, siis filmi-Lapeteust
algusest peale kahtlaseks, ambivalentseks tegelaseks. Filmi-Lapeteus
on soo, tema väärtushinnangud on kõikuvad, ta kahtleb ning jätab
sageli olulistes küsimustes seisukoha võtmata. Lapeteuse sõjaaegse
sõbra Põdruse nõiaprotsess on hea näide kollektiivselt mõtleva
massinimese survest autonoomselt mõtlevale indiviidile: Põdrusele
heidetakse ette, et ta kirjutab presiidiumis midagi oma märkmikku
ning lastakse presiidiumil näiliselt tema saatus otsustada. Näeme
tõusvat kätemerd esimese, hukkamõistva otsuse peale ning ainult
üht käevõruga kätt teise, õigeksmõistva otsuse peale. See
käevõruga käsi kuulub Lapeteuse ja Põdruse sõjaaegsele
sõbrannale Helvile ning ilmub Lapeteusele teatava elus kaotatu
sümbolina veel hiljemgi filmi jooksul. Lapeteus ise ei tõsta
presiidiumis kätt kummalgi korral ja vahetult peale sõbra
nõiaprotsessi ei ole ta ei Põdruse sõber ega ta vaenlane, tehes
temaga koridoris kiirelt tühjast-tähjast juttu.
***
Aleksander
Zinovjevi sõnul on homo sovieticus
Nõukogude Liidu agent, kes ei näe selles ei head ega halba, see on
lihtsalt banaalne objektiivne fakt, võibolla kurb fakt, võibolla
koomiline fakt, aga mitte mingil juhul traagiline. Banaalsuse jõust
on kirjutanud Hannah Arendt oma „Kurjuse banaalsuse raportis“,
vaadeldes kõrge natsiülemuse ja juutide massdeporteerimise
peakorraldaja Adolf Eichmanni protsessi ning leides, et süüaluse
kogu kurjus seisneb banaalses ülemuste antud käskude kõhkluseta
täitmises. Arendt on neile tähelepanekutele toetudes kirjeldanud
bürokraatliku inimtüübi välja kujunemist totalitaarsetes
tingimustes, mis summutavad inimeses moraalse, individuaalse ja
spontaanse ning toovad esile kodanlase-funktsionääri, kelle peamisi
eesmärke elus on kaitsta eraelu sfääri ning seda süsteemi mitte
küsimuse alla seadmise hinnaga. Indiviid on totalitaarses süsteemis
mõeldud olema nähtamatu, sest nagu ütleb Arendt „hävitada
individuaalsust tähendab hävitada spontaansust, inimese võimet
algatada midagi uut tema enese ressurssidest, midagi sellist, mida ei
anna seletada reaktsioonina ümbritsevale keskkonnale või
sündmustele.“
***
Erinevalt
Eestist on Poola üleminekuühiskonnas homo
sovieticuse kontseptsioon tekitanud
avalikkuses hulgaliselt arutelusid. On küsitud, kas mineviku homo
sovieticus võib olla
postsotsialistliku Poola hädade põhjus või eksisteerib ja takistab
ta ühiskonna arengut tänaseni? Sotsioloog Krzysztof Tyszka on
vastanud retoorilise küsimusega - kas homo
sovieticus ei ole mitte mugav viis
vabandada välja Poola üleminekuühiskonna madalat valimisaktiivsust
ja kodanikuühiskonna nõrkust, huvi puudumust avalike asjade ja
üldise hüvangu suhtes, ühiskonnas levinud egoismi, ent ka
korruptsiooni ja nepotismi? Et Ida-Euroopa ühiskonnad saaksid edasi
minna, tuleb neil Tyszka arvates küll tunnistada oma lähiminevikku,
ent lõpetada kõikide hädade panemine selle arvele. Pealegi annab
see Nõukogude Liidule liiga olulise rolli Ida-Euroopa identiteedi
kujunemisel, justkui enne Nõukogude Liitu oleks nendel aladel
valitsenud kultuuriline tühjus, justkui ei oleks siin enne olnud
mitte kui midagi.
Diskussioon:
Kas homo sovieticusel omased kirjeldused võivad kirjeldada ka inimese toimimist kaasaegses kapitalistlikus ühiskonnas?
kaader Grigori Kromanovi filmist "Mis juhtus Andres Lapeteusega" 1966 |
Põdruse "nõiaprotsess" |
Viktor Haavik (Rein Aren) ja Reet Lapeteus (Ada Lundver) |
No comments:
Post a Comment