Muusikateadlane ja helilooja GERHARD LOCK kõneleb errori rollist muusikalises vabaimprovisatsioonis
Von Krahli Akadeemia, 17.03.2014
Seminari lindistust on võimalik kuulata siit.
Rääkides errorist ehk veast loomingus tuleb eristada eksimusi struktuuri ehk süntaktilisel tasandil stiili või loomesüsteemi semantilisel tasandil rikastavatest kõrvalekalletest. Esimesed võivad juhtuda kogemata ja need on enamasti soovimatud, teised seevastu rakendatakse sageli teadlikult selleks, et kunsti vastuvõtjat üllatada ja vastava stiili piire kombata või hoopis laiendada. Muusikas on erroril üsna kahetine roll. Kompositsioonis võib see olla sõltuvalt stiilist kas absoluutselt taunitav või teatud tingimustel siiski teretulnud arengut soodustava tegurina. Interpretatsioonis on see praktiliselt taunitav ja professionaalne esineja esineb igal hetkel veenvalt.
Muusikateadlasena on
oluline rääkida improvisatsioonist. Kas errorit kui sellist
on üldse eksisteerib improvisatsioonis? Mida error tähendab?
Diskussioon:
Von Krahli Akadeemia, 17.03.2014
Seminari lindistust on võimalik kuulata siit.
Foto Liisi Järve |
Rääkides errorist ehk veast loomingus tuleb eristada eksimusi struktuuri ehk süntaktilisel tasandil stiili või loomesüsteemi semantilisel tasandil rikastavatest kõrvalekalletest. Esimesed võivad juhtuda kogemata ja need on enamasti soovimatud, teised seevastu rakendatakse sageli teadlikult selleks, et kunsti vastuvõtjat üllatada ja vastava stiili piire kombata või hoopis laiendada. Muusikas on erroril üsna kahetine roll. Kompositsioonis võib see olla sõltuvalt stiilist kas absoluutselt taunitav või teatud tingimustel siiski teretulnud arengut soodustava tegurina. Interpretatsioonis on see praktiliselt taunitav ja professionaalne esineja esineb igal hetkel veenvalt.
- Error : viga, eksitus, hälve
- Err : eksima, kõrvale kalduma
- Errancy : eksimine, ketserlus
Näeme, et ühel
sõnatüvel on lai tähendusväli.
Arnold M. Zwiky
keeleteaduslik pilk eristab kahte tüüpi vigu:
- Tahtmatud vead, rikuvad lingvistilist struktuuri
- Tahtlikud vead
Zwiky toob esile, et
vigadega vastamisi olles kalduvad inimesed arvama, et
kõneleja/kirjutaja:
- ei tunne reegleid
- pole õppinud
- ei oska
Zwiky meelest tuleb
keskenduda sellele, mida kõneleja/kirjtaja teeb, millega käib alati
kaasas mingi süsteem või põhejndus, ja mitte peatuda sellel, mida
nad ei oska.
Error loomesüsteemis :
- eksimused struktuuri ehk süntaktilisel tasandil
- kõrvalekalded semantilisel tasandil
Error´il on muusikas
kahetine roll. Kompositsioonis võib error sõltuvalt stiilist olla
taunitav (tahtmatud vead), kui teatud tingimustel soodustada arengut
(tahtlikud vead). Professionaalne esineja peab igal hetkel mängima
nii veenvalt, et kuulaja veast aru ei saaks.
Muusikalisteks helideks
võib pidada kõla, müra, heli või kõlakogemust, millel on oma
funktsioon ja otstarve, mis on loodud inimgrupi poolt ning
tunnustatud muusikana mõne inimgrupi poolt.
Hetkes kompneerimine
(instant composing) ühendab hetkes töötamise kavatsusega
midagi luua publiku kohalolul. Improviseerimise printsiibid on alati
seotud vabaduse ja struktuuri küsimustega. Intuitiivne muusika
(intuitive music) on muusikalise imrpovisatsiooni vorm, mis
baseerub hetkes loomisele, millel puuduvad puuduvad etteantud
reeglistik ja printsiibid.
Intuitiivne muusika
võib esmapilgul näida vabaimprovastiooni sünonüümina, kuid K.
Stockhausen rõhutab erinevusena selle kollektiivset intuitiivset
aspekti, emantsipatsiooni tuntud muusikalistest stiilidest ja
meditatiivset dimensiooni.
Markus Stockhausen
leiab, et intuitiivse muusika puhul pühendub muusik kuulamisele,
hetkes olemisele, fantaasiale ja loob muusikat intuitiivselt. See
lähenemine erineb improvisatsioonist, mis reeglina tähendab tuntud
või eelnevalt määrateltud materjali variatsioone.
Improvisatsioon
aktiveerib teadlikul või alateadlikumal tasandil juba ajus
olemasolvaid struktuure.
Teadvus on psüühika
võime peegeldada psüühikavälist maailma ja iseennast, märgib ka
normaalset virgeseisundit, selge mõistuse juures olekut.
Gary peters ütleb, et improvisaatori paljuteadustatud hüperteadvus ei tohiks olla piiratud intersubjektiivse, empaatilise teadvusega dialoogipartneri suhtes, vaid pigem laienema fundamentaalsematele küsimustele tegevuse alguses ja jätkamisest. Tantsija Susan Leigh Foster mainib, et teatud tüüpi hüperteadvust vahetus tegevuse ja üldise vormi ning nendevahelist seost, seost selle vahel, mis just juhtub, mis on juhtunud ja mis hakkab juhtuma. Nüüd-hetk on alati meiega kaasas, mil minevik kaob ja tulevik on alles ees. Me ei suuda sellest kinni haarata. Kui
me suudame selles nüüd-hetkes olla, siis võime siseneda igavesse
olevikku ja improvisatsioon võimaldab seda.
W.S.
Howell´i viietasandiline teekond suhtlemispädevuse saavutamiseks:
Improvisatsioon on
sotsiaalne interaktsioon, mis eeldab kuulamisoskust ja
suhtlemispädevust. Avatud dialoogis peaksid errorid taanduma
vahejuhtumiteks ja muutma kasvamise võimaluseks.
Kui juhtub noodiline,
rütmiline või harmooniline error, siis T.C. Whitmer ütleb, et seda
ei tohi parandada, vaid kaustada loomingu järgmistes faasides ning
nö ehitada oma mängu sisse. Whitmer leiab, et ei tasu karta valesti
mängimist, kuid hoiatab samas tähelepanelikkusele, kui mäng muutub
mängija jaoks ebahuvitavaks.
Improvisatsiooni 5 dilemmat:
hetk vs kestvus
erinevus vs samasus
rahulolu vs frustratsioon
stabiilsus vs stimuleerimine
lähedus vs distants
Improvisaatoril tuleb need 5 dilemmat lahendada, luues põhiliselt naudingut ja meeleolu, kuid esitada ka väljakutseid ning ületada neid suhteliselt stabiilseid kvaliteete. See võimaldab improvisaatoril väljuda sissetallatud printsiipidest.
Muusika vormikujundavad printsiibid C. Kühn´i kohaselt:
Kordus: ideed ja elemendid (motiivid, osad) korduvad muutumatul kujul
Variant: elemendid varieeruvad, sarnased
Erinevus: elemendid on teistsugused, kuid ilma kontrastita
Kontrast: elemendid püüdlevad üksteisest eemalduda või üksteise vastu
Seostamatus: elemendid on üksteisele võõrad, ei ole omavahel seotud
Kokkuvõttes selgub, et
error esineb improvisatsioonis positiivse nähtusena!
Foto Gerhard Locki erakogu |
Diskussioon:
Kuidas vabaneda
partituurist?
Kas improvisatsiooniks
peab olema omandanud partituuri?
Kas instrumenti saab
õppida improvisatsiooniga käsikäes?
No comments:
Post a Comment